Sunday, July 5, 2009

SEMESTER BARU


Sudah sekian lama tidak mengupdate blog ini. Barangkali kesibukan dengan pelbagai urusan dan ketandusan idea. Itu semua alasan tapi malas la yang jadi punca yang sebenarnya.Cuti semester kali ini sekejap rasanya, pejam celik dah buka semester baru.Rasa diri ini macam tak buat-buat apa-apa pun lagi dalam tempoh cuti ini.Kat keluarga pun macam x tertunai tanggungjawab sebagai seorang anak dan abang.Ape tidak nya asyik xde kat rumah je selalu je nga program-program.


Dua minggu yang lepas aku baru je habis satu program kemasyarakatan di sebuah sekolah di Kuala Krai, Kelantan.Agak penat juga melayan karenah budak-budak sekolah ni lebih-lebih lagi fasi lelaki ada 5 orang je.Tapi nasib baik la peserta lelaki tak la ramai sangat dalam 26 orang je.Susah juga nak jadi fasi untuk budak-budak sekolah agama ni satu kita cakap sepuluh diorang jawab siap nga dalil plak 2 tapi nasib baik la aku ni pun kaki putar-belit juga dapat la menjawab nye.

Habis je program kat Kuala Krai kena balik Penang pula,x sempat aku nak rehat-rehat kat rumah.Rumah sewa yang baru x cari lagi jadi terpaksa balik Penang walaupun hati berat sngat nak tinggal rumah maklumlah rumah nenek pun belum ziarah lagi sepanjang cuti ini.Alhamdulillah perjalanan sepanjang tempoh 6 jam dari Ketereh akhirnya sampai juga aku ke Permatang Pauh bersama 2 orang sahabat Syafiq dan Syaiful.Misi aku ke sini telah berjaya di selesaikan, akhirnya dapat juga aku sebuah rumah sewa baru yang agak selesa untuk dijadikan pengkalan buat pemuda-pemuda Islam.

Baru 2 hari di Permatang Pauh dah kena bertolak ke Shah Alam pulak.Penat sungguh hidup merantau ni, tapi nak buat macam mana itu dah menjadi tanggungjawab buat pemuda Islam untuk melihat Islam Membawa Perubahan.Aku bergegas ke Shah Alam bersama 2 orang sahabat untuk menghadiri 1 mesyuarat yang agak penting juga untuk memastikan kemenangan Islam tercipta.2 hari disana aku pulang ke Penang dengan memikul satu amanah yang besar yang mesti aku tunaikan untuk kebangkitan ummah pada masa kini.

Sampai di Penang aku melihat sahabat-sahabat dah semakin ramai yang hadir untuk melaksanakan tanggungjawab masing-masing dalam tempoh seminggu ini.Maklum lah kami akan menerima mad’u-mad’u yang baru yang datang dari seluruh pelusuk tanah air.Maka bermula la perang saraf yang tidak mengenal erti penat dan lelah.Kesian aku melihat adik-adik bekerja siang dalam malam,semoga usaha kita yang sedikit ini akan dinilai oleh Allah.

Maka hari ini tamat la perang diperingkat permulaan dan pada hari juga bermula perang yang sebenarnya.Aku baru je selesai mendaftarkan diri sebagai seorang pelajar sebentar tadi,banyak tugasan sedang menanti-nanti bila nak diselesaikan.Aku berharap sesi kali ni lebih baik dari yang sebelumnya.Semoga Allah permudahkan segala urusan yang bakal kita semua hadapi.

No comments:

Post a Comment