Thursday, April 30, 2009

RENUNGAN SEJENAK


Ilmu & maksiat


Saya describe diri saya sbg ‘huha’ kerana walaupun dalam keadaan mengetahui, saya masih menonton ‘movie’, ‘tv series’ & bahan2 yang tak bermanfaat. Saya tahu dalam surah Al Mukminuun, Allah ‘describe’ ciri org yang beriman adalah meninggalkan perkara lagho. Naruto masih jadi bacaan mingguan, lagu2 cinta masih jadi mainan di telinga & sebagainya. Itu sudah cukup menjatuhkan saya ke dalam golongan ‘huha’, especially bila saya buat dalam saya mengetahui ciri2 hamba Allah yang ‘ideal’. Semua itu perlukan mujahadah untuk saya menjauhinya.


Dalam pada itu, saya belajar engineering. Saya boleh describe as ‘banyak giler’ formula. Datang musim peperiksaan, saya haramkan ke atas saya menonton kecuali cartoon, naruto, & onepiece. Tapi jumlah masa untuk perkara2 lagho adalah sangat kurang. Saya ‘belajar’. Dalam pada mengurangkan ‘maksiat’ saya mudah pula bangun sembahyang & berzikir. Bangun malam Allah permudahkan. & masyaAllah, belajar seperti mengambil gambar. Highlightkan isi yang penting, revise 2 3 kali, facts yang saya rasa banyak cam ape ntah, berada dalam memori. Alhamdulillah. Basically, kadar perbuatan lagho & maksiat berkadar songsang dengan kadar daya ingatan. Kadar amalan sunat, & zikir, dan merenung kejadian alam berkadar kuasa 2 agaknya dengan ilmu yang masuk. Alhamdulillah . Pujian cuma untuk Tuhan yang mempermudahkan urusan. Terkadang seperti dicirikan dalam surah al-alaq ayat 6&7, manusia rase cukup dgn usaha sendiri. Lulus exam sebab dia belajar ‘bagai nak mati’, dia menang pidato peringkat kebangsaan atas latihan2 yang dilakukan. Tak dinafikan, usaha tangga kejayaan, tapi selalu manusia lupa, Tuhan adalah segalanya. Tuhan Maha Berkuasa. Tuhan bisa melakukan tiap sesuatu. Seperti dalam surah al-An’am- tidak gugur sehelai daun melainkan dalam pengetahuan yang Esa. Tuhan bisa campakkan hidayah pada yang Dia mahu. Tuhan tegur nabi, tidaklah nabi beri hidayah pada orang yang nabi cinta, tapi Allah berikan hidayah pada yang Dia mahu.Jadi di mana berdirinya kita yang kononnya dapat 11 1A, johan pidato, exam dapat cemerlang, CEO syarikat sekian sekian, Doktor y terkenal diserata dunia, tokoh politik ternama, pakar motivasi seperti Stephen Covey, ketua umum sekolah atau timbalannya, presiden ape2 persatuan pun laa….di mana kita?!! Kita mungkin mulia & hebat pada pandangan manusia di dunia material ini, kita punya kereta & rumah mewah, kita punya pengaruh politik yang besar, kita pelajar cemerlang medical school atau engineering school, kita punya harta & nama, seolah2 kita punya segalanya….


Tapi ingat, dalam surah al-Haqqah (25-37), tatkala buku amalan diterima dari tangan kiri, kita mengeluh, “ alangkah baiknya kalau mati itu penghabisan”, kita harap tiada hisab…tapi itu bukan halnya, tatkala itu kita kata, “hartaku tidak sama sekali berguna padaku, telah hilang segala kekuasaanku”(baca terjemahan dia sendri ek)- & seperti dalam surah as-Sajdaah, andai kita dari golongan mujrimuun, kita mohon dikembalikan kedunia manakala dalam surah an-Nabaa’, kalau kita dari golongan yang tak percaya kita akan berharap untuk menjadi tanah kelak. Jadi hebatkah kita???!


Kita tiada erti, kita sampah, kita akan jadi bahan bakar neraka, kita akan terhina, malaikat tidak langsung menoleh pada kita…..melainkan kita sedar Allah Tuhan kita, Islam pegangan kita, Al-Quran words of Allah; jadi sandaran dan pegangan. Tanpa kompromi, kita ambil Islam sebagai jalan hidup. Kita benar2 belajar tentang Islam, kita hidup dengan Islam, kita sayang kawan2 kita seperti Islam ajar, kita lakukan amar ma’ruf & nahi mungkar, kita buat sebaik mungkin utk mencontohi kehidupan nabi SAW.


Wahai diriku yang alpa, sedarlah dikau, kau sedang diulit cinta dunia, cinta pada harta, cinta pada nama, kekuasaan, cinta pada disukai ramai orang, cinta pada kecantikan dunia, cinta pada kehormatan & sanjungan manusia. Pendek kata, cinta pada material dunia. Tidaklah salah kau ingin jadi kaya, kau ingin jadi ternama, kau ingin jadi hebat…tapi kau perlu sedar segalanya hanya datang dari Allah yang Maha Kaya, Maha Berkuasa, Maha Hebat, Maha Mengatur. Jadi, disebalik kehebatan yang ingin kau cari, kau perlu sentiasa sedar, kau adalah hamba Allah, yang padamu ada perjanjian utk sentiasa taat pada perintah Allah, meninggalkan larangannya, tidak sombong & takabur, tidak ego, tidak merasa kau cukup dengan dirimu. Sedarlah Allah itu tuhanmu, Dia MAha Berkuasa.


ALQURAN & ILMU


Juga apabila masa dikurangkan utk perkara lagho, lebih banyak masa diperuntukkan utk mengulang hafazan Quran, membaca AL-Quran & terjemahannya serta tafsirnya, mencari hadith2 nabi sebagai sumber motivasi. & jgn sesekali kita kurangkan masa utk AL-Quran, kerana kita nak spend lebih masa utk belajar. HUH!, siapa dirimu utk merasakan senang belajar & lebih bnyk masa utk buku2mu simply bererti kau akan cemerlang? Saya turut menyedari, pattern mudah ilmu masuk berkadar terus dgn banyaknya masa utk Al-Quran, kerana Al-Quran full of wisdom, motivation, penerang hati pemudah ilmu masuk ke dada.


Jadi biarlah Al-Quran, Solat, Amal Islami jadi part & parcel of your daily life. Semoga musim exam terus subur utk melahirkan rasa cinta & rasa pengharapan pada Allah yang Esa. Andai seperti ini tiap2 kali musim exam, biarah exam tiap2 bulan pun tak pe….Biarlah matiku dalam menghadap exam kerana selalunya tahap amalan bisa tinggi tika itu. Wallahua'alam..

No comments:

Post a Comment